TITIK TEMU ALIRAN FILSAFAT PROGRESSIVE DAN FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.69782/almanba.v9i1.29Abstract
The meeting point of Progressive and Islamic educational philosophy is that basically progressivism with Islamic educational philosophy there are similarities and differences, namely that the values of progressivism education have many similarities with Islamic education. Among them is the concept of progressivism education highly values the position of man, and in Islam also man is highly valued.
Appreciation for the use of resourcefulness in education is also the same characteristic. Likewise, respect for human freedom in developing all its human potential is also a similarity with Islamic education.
While the very basic differences between progressivism education and Islamic education include philosophical foundations that are built both regarding ontology, epistemology and axiology, as well as about the values built and the purpose of education. Islamic education is based on the philosophy of Islamic education derived from the Qur'an and Hadith. The ontological view of Islamic education is focused on the nature of man, nature and God.
References
Al-Nahlawy, Abd al-Rahman, 1996. Prinsip-prinsip dan Metode Pendidikan Islam; dalam Keluarga, di Sekolah, dan Masyarakat, terj. Herry Noer Ali Bandung: Diponegoro.
Arifin, 2008. Muzayin. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.
As Said, Muhammad, 2011. Filsafat Pendidikan Islam, Yogyakarta: Mitra Pustaka.
Baseri, Hasan, 2009. Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: CV Pustaka Setia.
Barnadib, Imam, 1997. Filsafat Pendidikan, Sistem dan Metode, Yogyakarta: Andi Offset.
Bestor, Arthur, 1999. “Dasar-dasar Pendidikan,” dalam Paulo Freire et. al., Menggugat Pendidikan Fundamentalis, Konservatif, Liberal, dan Anarkis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Brubacher, John S., 1978. Modern Philosophies of Education, New Delhi: Tata Mc Graw-Hill Publishing Company, Ltd.
Daradjat, Zakiah, 2001. Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara.
Ecoln, John dan Hasan Shadily, 1990. Kamus Inggris-Indonesia, Jakarta: Gramedia.
http://pojokyudhapradanat.com/2013/05/09 aliranaliran-pendidikan-dalam-filsafat.htm
Hidayati, Noorazmah, 2013. “Aliran Perenialisme dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Islam dan Barat”, Makalah Disampaikan Memenuhi Tugas Mata Kuliah Filsafat Pendidikan Islam dan Barat, Banjarmasin: Program Doktor Pasca Sarjana IAIN Antasari.
Ihsan, Hamdani dan A. Fuad Ihsan, 2007. Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka setia.
Ismail Thoib, 2008. Wacana Baru Pendidikan Meretas Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Genta Press.
Jalaluddin dan Abdullah Idi, 2010. Filsafat Pendidikan: Manusia, Filsafat dan Pen-didikan, Jakarta: Arruz Media, Cet. III.
Knight, George R. 2007. Filsafat Pendidikan, terj. Mahmud Arif. Yogyakarta: Gama Media.
Mudyahardjo, Redja, 2006. Pengantar Pendi-dikan; Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Muhmidayeli, 2005. Filsafat Pendidikan Islam. Pekanbaru: LSFK2P.
Muhaimin, 2004. Wacana Pengembangan Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
_______, 2005. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
_______, 2011. Pemikiran dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Mustofa, A., 1997. Filsafat Islam, Bandung: Pustaka Setia.
Nata, Abuddin, 2009. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Rajawali Pers.
Raqib, Moh., 2009. Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta: LkiS.
Sadulloh, Uyoh, 2003. Pengantar Filsafat Pendidikan, Bandung: Alfabeta.
Smith, Veron, 1999. “Pendidikan Tradisonal,” dalam Paulo Freire et. al., Menggugat Pendidikan Fundamentalis, Konservatif, Liberal, dan Aanarkis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Suharto, Toto, 2011. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Syam, Mohammad Noor, 1986. Filsafat Pendidikan dan Dasar Filsafat Pendidikan Pancasila, Surabaya: Usaha Nasional.
Shihab, M. Quraish, 2001. Tafsir Al Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an, Jakarta: Lentera Hati.
Tafsir, Ahmad, 2006. Filsafat Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosda Karya.
Usiono, 2006. Pengantar Filsafat Pendidikan, Jakarta: Hijri Pustaka Utama.
Usman, Uzer, 1997. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.



