DESAIN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERINTEGRASI PROFIL PELAJAR RAHMATAN LIL ‘ALAMIN DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 TAPIN

Authors

  • Raudatul Jannah Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Rantau Kabupaten Tapin

DOI:

https://doi.org/10.69782/almanba.v9i1.32

Abstract

This study aims to describe the implementation of an integrated learning design student profile of rahmatan lil 'alamin which is one of the programs of the independent curriculum policy in madrasah. The student profile of rahmatan lil 'alamin is a characteristic of madrasah that distinguishes it from the implementation of an independent curriculum in schools under the auspices of the Ministry of Education and Culture. The profile of Pancasila students and rahmatan lil 'alamin is an inseparable whole. With the profile of students in the projects launched in the independent curriculum, it is hoped that madrasahs can explore the potential of each student and direct learning to be more optimal according to the needs and character of each diverse student

References

Arrosyid, H. (2022). “Improvisasi Moderasi Beragama Perspektif “e-KonTras” dalam Mengaktualisasikan Profil Pelajar Rahmatan Lil ’Alamin”. Berajah Journal, 2(4), Art. 4.

https://doi.org/10.47353/bj.v2i4.164

Cahaya. (2022). “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar di Era Digital”. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 3(2), 1–20.

Direktorat Jendral Pendidikan Islam Kementerian Agama Republik Indonesia. (2022). Keputusan Menteri Agama Republik Indonesia Tentang Pedoman Implementasi Kurikulum Merdeka pada Madrasah. KMA Nomor 347 Tahun 2022.

Falaq, Y. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter dalam Skema Pelajar Pancasila di Madrasah Ibtidaiyah. ICIE: International Conference on Islamic Education, 2, 367–380.

Halimah, S. (2018). “Memangkas Paham Intoleran dan Radikalisme melalui Pembelajaran Agama Islam yang Bervisi Rahmatan Lil Alamin”. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 3(2).

Hasanah, S. U., Rusdin, & Ubadah. (2022). “Kurikulum Merdeka Pada Madrasah Di Era Society 5.0: Sebuah Kajian Literatur. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES)” 5.0, 1, 202–207.

Husna, U. (2020). Moderasi Beragama di SMA Negeri 1 Krembung-Sidoarjo: Suatu Pendekatan Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan Ekstrimisme. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Marisa, M. (2021). “Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” Di Era Society 5.0”. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora), 5(1), Art. 1.

Mariya, A., Hikmah, D. U., Istivarini, D., & M, H. N. E. (2021). “Pelaksanaan Konsep Islam Rahmatan lil ‘alamin”. Al- Afkar, Journal For Islamic Studies, 4(2), 459–474.

https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v4i 2.217

Mucharomah, M. (2017). “Guru di Era Milenial dalam Bingkai Rahmatan Lil Alamin”. Edukasia Islamika, 172–190. https://doi.org/10.28918/jei.v2i2.1667

Mulyasa. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.

Mustaghfiroh, H. (2015). “Rekonstruksi Fil- safat Pendidikan Islam (Mengembalikan Tujuan Pendidikan Islam Berbasis Tujuan Penciptaan Dan Tujuan Risalah)”. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1).

Nashir, H. (2019). ‘Moderasi Indonesia dan Keindonesiaan: Perspektif Sosiologi’. Pidato Pengukuhan Guru Besar UMY, Yogyakarta, available at: Google Scholar.

Nugroho, R. B. (2022). “Kesetaraan Gender dalam Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan Lil alamin dalam Kurikulum Merdeka”. Annual Conference on Madrasah Teacher, 3, 1–

Nurhayati, P., Emilzoli, M., & Fu’adiah, D. (2022). “Peningkatan Keterampilan Penyusunan Modul Ajar dan Modul Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kurikulum Merdeka pada Guru Madrasah Ibtidaiyah”. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(5).

Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). “Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform

Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas”. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), Art. 02. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386

Roqib, Moh. (2009). Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Lkis Pelangi Aksara.

Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praktik Pendidikan Di Indonesia. Elementary, 3(1), 1–13.

Tim Proyek Profil Pelajar Pancasila MTSN 2 Purwakarta. (2022). “Kompos Tanamanan Dalam Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dan Profil Pelajar Rahmatan Lil’alamin”. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(3), 992–1011.

Wahab, M. A. (2017). Pengembangan Pendidikan Islam Holistik Integratif Bervisi Pemajuan Peradaban.

Yani, M. T. (2016). “Islamic Education In Public Higher Education And The Islamic Educational Institution In The Spotlight On The Midst Global Challenges”. Prosiding, 203.

Downloads

Published

2024-07-01

Issue

Section

Articles